*

Lue Raamattu vuodessa Blogin tarkoitus:Lukea Raamattu vanhan käännöksen mukaan läpi NOIN vuodessa yhdessä kiinnostuneiden kanssa ja antaa, mikäli mahdollista, kunakin päivänä omakohtaisia ajatuksia lukemastani. Käytän Bible Explorer 4:n päivittäistä raamatunlukujärjestystä loppiaisesta alkaen.

Psalmit 94 – 97

Psalmi 94: Herra kostaa jumalattomille sortajille (Messiaaninen psalmi)
Yleisesti katsotaan, että tämä on Daavidin kirjoittama psalmi. Suomalaiset käännökset aloittavat sen sanomalla Jumalaa koston Jumalaksi. Toiset käännökset puhuvat Jumalasta, jolle kuuluu kosto/rangaistus. Se tarkoitta sitä, että kosto tai rangaistus ei ole Jumalan halu, vaan velvollisuus, jotta Hän olisi oikeamielinen. Jeesus ei halunnut, että Jumala olisi kostanut Hänen ristiinnaulitsijoilleen. Siksi kristityn ei tarvitse eikä hän saakaan pyytää Jumalaa kostamaan väärintekijöilleen, vaan hänen tulee jättää asiansa Jumalalle niin kuin Room. 12:19 kehottaa. Niin tässäkin psalmissa tehdään sen viimeisessä jakeessa.   Jakeesta 6 ilmenee, että Jumalan silmissä on erityisen pahaa, jos sorretaan tai tapetaan leskiä, muukalaisia tai orpoja. Erityisesti lesket ja orvot ovat Jumalan sydäntä lähellä, sillä UT:ssa heistä käsketään pitämään erityistä huolta.
 

Jakeista 12 ja 13 voidaan päätellä, että Jumala opetti kansalleen lakia, jotta se säästyisi pahoilta päiviltä. UT:ssa Hän opettaa evankeliumia eli armoa, joka on lakia parempi kasvattaja. Jae 18 puhui tästä etukäteen: ”Kun minä ajattelen: "Minun jalkani horjuu", niin sinun armosi, Herra, minua tukee.” Tämä on tyypillistä Daavidia samoin kuin myös jae 19: ”Kun minulla on sydämessäni paljon murheita, niin sinun lohdutuksesi ilahuttaa minun sieluni.” Paavalille Jumala on ”…laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala joka lohduttaa meitä kaikessa ahdistuksessamme, että me sillä lohdutuksella, jolla Jumala meitä itseämme lohduttaa, voisimme lohduttaa niitä, jotka kaikkinaisessa ahdistuksessa ovat.” 2Kor. 1:3-4. Jakeissa 20 ja 21 turmion tuomionistuin ja viattoman veren syylliseksi tuomitseminen, viittaavat Jeesuksen oikeudenkäyntiin ja Juudakseen, joka kavalsi viattoman veren, Matt. 27:4.
 

Psalmi 95: Kehotus kiittämään ja tottelemaan Herraa (Messiaaninen psalmi)
Hepr. 4:7 sanoo tätä Daavidin kirjoittamaksi. Psalmin alussa kehotetaan: ”Tulkaa, kohottakaamme ilohuuto Herralle, riemuhuuto pelastuksemme kalliolle jne.” Perusteluiksi annetaan seuraavissa jakeissa Hänen valtasuuruutensa, mutta tärkein syy on se, että Hän on meidän Luojamme eli Isämme, jae 6. Olemme Hänen tekonsa luodut Kristuksessa Jeesuksessa, Ef. 2:10; Ps.100:3.
Psalmin jälkimmäisessä osassa palautettaan mieliin se, että israelilaiset eivät päässeet Jumalan lepoon, koska he olivat paaduttaneet sydämensä ja kiusanneet epäuskollaan Jumalaa. Heprealaiskirjeen 3 j a4 luku käsittelevät tätä perusteellisesti, mutta uskovista sanotaan: ”Sillä me pääsemme lepoon, me, jotka tulimme uskoon.” Siten tämä psalmi on messiaaninen kehotus ylistämään Pelastuksemme Jumalaa. Itse asiassa katsotaan, että psalmit 93 – 99 ovat kaikkia messiaanisia psalmeja.  
 

Psalmi 96: Kaikki maa ylistäköön Herraa, kansojen tuomaria (Messiaaninen psalmi)
Tässä psalmissa kehotetaan laulamaan Herralle, Messiaalle, uusi virsi. Se antaa mallin siitä, minkälaisen virren pitäisi olla; ei mainintaakaan omasta kurjuudesta tai synneistä, ainoastaan Herran Nimen korottamista. Se on uuden luomuksen virsi, jolla ei ole menneisyyttä taakkanaan. Aikaisemmin kehotettiin kahdessa eri kohdassa uskovaa sanomaan aina ”Ylistetty olkoon Herra,” Ps. 18:4 ja 40:17. Nyt häntä kehotetaan sanomaan ”Herra on Kuningas” jae 10, ts. Jeesus tulee korottaa Messiaskuninkaan asemaan uskovan elämässä, vaikka hän joutuukin vielä elämään pakanoiden keskellä eli maailmassa. Tätä vastaa UT:ssa Jeesuksen lähetyskäsky.  Sen seurauksena maanpiiri pysyy lujana siellä, missä Herra saa olla Kuningas, mutta koko luomakunta puhkeaa iloon vasta silloin, kun Herra Jeesus tulee uudestaan, ”sillä hän tulee tuomitsemaan maata: hän tuomitsee maanpiirin vanhurskaudessa ja kansat uskollisuudessansa,” jae 13.  
 

Psalmi 97: Ylistysvirsi korkeimman kuninkaan kunniaksi (Messiaaninen psalmi)
Tässäkin kehotetaan ylistämään Messiaskuningasta; erityisesti Hänen vanhurskauttaan: ”Taivaat julistavat hänen vanhurskauttansa, ja kaikki kansat näkevät hänen kunniansa” jae 6. Jakeista 2 ja 3 ilmenee, että niille, jotka turvautuvat lakiin tai omiin tekoihinsa, Jumala on Siinain vuorten tapahtumien lailla yhä edelleen pilven ja pimeyden peitossa ja tulee olemaan heille ilmestyessään kuluttava tuli. Mutta jotka uskovat, että Kristus, Jumalan vanhurskaus ja oikeus, on Jumalan valtaistuimen perustus eli armoistuin, heille tulee valkeus ja ilo, jae 11.  Sillä nyt Jumalan vapauttava tuomio ei perustu enää lain tekoihin tai uhreihin, vaan uskoon, sillä ”hän itse on vanhurskas ja vanhurskauttaa sen, jolla on usko Jeesukseen” Room. 3:26.
 

PÄIVÄN SANA: ”Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman” Apt. 4:

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Eki (nimimerkki)

Menen vähän eri aiheeseen,ja se tällä hetkellä kiinnostaa. nimittäin radio pastori Jukka norvanto äsken kertoi, että sana liberaali tulee alkujaan epäjumalan nimestä libertas (tai sinnepäin) joka merkitsee sekasortoa. Koska,ei ole oikeaa ja väärää on vain moniarvoisuutta.

Oletko Kauko sinä tutkinut koskaan kyseistä asiaa...jos olet olisi kiva kuulla asiasta.

Dari-anne Suomalainen

Kyllä koston päivä tulee ja se kohtaa kaikkea maata.

Käyttäjän raamattuvuodessa kuva
Kauko Laajoki

#1 En ole perehtynyt tähän asiaan. Näkisin kuitenkin, että uskoville liberaaliteologia ei ole mitenkään kovin suuri ongelma, koska sen harhat ovat niin ilmeiset. Suurempi haitta uskolle on se, että saarnataan sekä lakia että armoa. Siinä käärme yrittää orjuuttaa salakavalasti seurakuntaan sinne luikertelevien valheveljien kautta niin kuin Paavali kirjoittaa galatalaiskirjeessään.

#2 Jeesus ei tullut julistamaan Jumalan kostoa, vaan Jumalan armoa. Hän tuli maailmaan kuollakseen ja noustakseen kuolleista sitä varten, että kaikki pelastuisivat synnin tuomasta kuolemasta uskomalla Hänen Nimeensä.

Eki (nimimerkki)

Joo liberaali-teologia se on helppo huomata. Tarkoitinkin asiaa laajemmin, aina politiikkaan,ja yhteiskuntaakin ajatellen. Esim. poliitikkojen sukupuoli-neutraalius kannan-otto,eli hyväksytään homojen,ja lesbojen avioliitot. Tottakai valtion kirkonkin on se silloin hyväksyttävä.

Käyttäjän raamattuvuodessa kuva
Kauko Laajoki

Kutsuisin tätä maallistumiseksi, mikä on läheisessä suhteessa liberaaliteologiaan niin kuin sanot. Syy on siinä, että evankeliumi on korvattu humanismilla eli ihmismielipiteillä ja -opeilla.

Eki (nimimerkki)

Kyllä. Minulle vain oli ahaa elämys,että liberalismi tulee alkuisin sanasta joka tarkoittaa sekasortoa,joka on siis epäjumalan nimi. Eli joka alue jota liberalismi koskettaa menee sekasortoon. Puhutaan uusliberalismista markkina-taloudessa, pankit olisivat kaatuneet sen jäljiltä,niin suomessa kuin maailmallakin jos veronmaksajat eivät olisi tulleet avuksi. Uusliberalismi haluaa yhtiöittaa kunnan,ja kaupunkien omistusta,esim on suunnitelmissa veren jakelun,ja jätevesien osake-yhtiöittämistä,jolloin omistus menee helposti ulkomaiseen omistukseen. Hengellistän asian,niin että tässä on takana sekasorron jumala,siis itse sielunvihollisen masinoimaa toimintaa.

Käyttäjän raamattuvuodessa kuva
Kauko Laajoki

Löysin verkosta tällaiset määritelmät roomalaisten viinin epäjumalista, joista Norvanto ilmeisesti puhui:

Liber Pater (vapauden isä): Itaalinen hedelmällisyyden jumala. Samais-
tettiin viinin jumala Bacchukseen.
Libera (vapaus): Liber Paterin seuralainen.

Liiasta viinistä tulee tosiaan sekasorto tai irstas meno niin kuin Paavali kirjoittaa. Vapaassa taloudessa irstautta on itsekäs ahneus eli oman rahanhimon pohjaton tyydyttäminen toisten kustannuksella.

Toimituksen poiminnat